Fórum, csevegés a velorexről!   olvasó

Történet

Plants: image 4 0f 6 thumb

A kerékkirály

 

Nevének eredete:

A név a "velocipéd" (kerékpár) szó első két szótagjának és a latin "rex" (király) szónak az összetételéből származik. Így jelentése értelemszerűen fordítva tehát Kerékkirály.

A háromkerekű autók rövid története

A háromkerekű járművek gyártása az 1920-as években kezdődött. Az egyszerű olcsó konstrukció, és a variációk sokasága csábította a gyártókat. Kiemelkedő sporteredményeket is elért az angol Morgan típusú háromkerekű, amelyet J. A. P. gyártmányú motorkerékpár-motor hajtott.

A két világháború közt a gazdasági válság, a vásárlóerő csökkenése, a nyersanyaghiány miatt több háromkerekű jármű jelent meg. Csak egy párat említve: TEMPO, THEIS, MOPS, HERCULES, FRAMO, TATRA és WALTER.

A második világháború után újból elkezdték a háromkerekűek gyártását. Erre a döntésre a nyersanyaghiány, gyenge vásárlóerő, és a szerény műszaki háttér kényszeríttette a gyártókat. Ebből a korszakból megemlíthetjük a német BMW-t és Zündappot stb.

Csehszlovákiában a negyvenes évek végén és az ötvenes évek elején rengeteg volt az amatőr készítésű közlekedési eszköz és a kis sorozatú gyártás is gyakori volt. Így keletkezett a KREIBICH, TRIGA Tripolino, JAB. Sokszor a saját kezű járműkészítés egyszerűbb volt, mint az állami szervektől beszerezni a vásárlási engedélyt és kivárni a hivatalos sorrendet.

A bevezető végére elérkeztünk az Oskar/Velorex keletkezéséhez, mely a szocializmus gazdasági fejlődésének kezdetén indult, amikor még nem voltak érvényesek a sorozatgyártás szabályai. Nem volt összhangban a gyártás az igényekkel. Ezért sokszor, hogy a gyártás folyamatossága biztosítva legyen, abból dolgoztak, ami éppen beszerezhető volt. A fejlesztés párhuzamosan ment a gyártással. Így történt, hogy az Oskar 54-es típusra szerelték a ČZ 150 és a JAWA 250-es kerekeit egyidejűleg. A kerekek néha barnára voltak festve, néha alumíniumból készültek, de megjelentek krómozottak, vagy JAWA-pirosra festettek. A magas és az alacsony alvázak is gyakran váltották egymást, így a változtatás időpontját csak tájékoztató jellegűnek szabad értelmezni. A különböző változtatások a karosszérián (csővázon) sokszor a hegesztők műve volt, ezért azonos két darab nem található. A hegesztési munkákat többnyire nők végezték. Ugyanez vonatkozik a fényszórókra is. Egyidejűleg szerelték a nagy és a kis fényszórókat, de megjelentek az aszimmetrikus fényszórók is.

A Velorex fejlődésének története

František Stránský (1914 - 1954) és öccse, Mojmír Stránský 1924. június 29. - ) eredetileg kerékpárjavítással foglalkoztak Parníkban Česká Třebová mellett. A fiatalabb fiú az idősebb inasa is volt egyben.

1936-ban megtetszett nekik a Morgan háromkerekű. Elkezdtek gondolkodni egy olcsó háromkerekű jármű megépítésén, mely betölthetné az űrt a motorkerékpárok és az autók közt. Ezt a szerkezetet a fiatalok és a szegényebbek részére szánták. 1938-ban vállalkozást alapítottak MOTO-VELO-sport néven.

1943-ban elkészült az első prototípus, mely alumíniumlemezzel bevont csőváz főleg kerékpáralkatrészből összeállított jármű volt. Cseh nyelven a tengely os, a kocsi kára, -káré. Így keletkezett az Oskar elnevezés. Az Oskar iránt nagy volt az érdeklődés, de az alulméretezett biciklikerekek és más alkatrészek nem bírták a terhelést. Fokozatosan az alkatrészeket helyettesítették motorbicikli alkatrészekkel. Különböző motortípusokat próbáltak ki az Oskar meghajtására.

1945-ben kibéreltek egy műhelyt az út mellett Česká Třebovában. Itt gyártották le az első sorozatot az Oskarból. A praktikus rezgésmentes csővázat először szerelőruha anyagával vonták be, ami a mai farmeranyaghoz volt hasonló, de azt hamarosan a vízálló vászon, majd a műbőr váltotta fel. 3 darabot 150 cm3-es CZ, 3 darabot 300 cm3-es PAL, 6 darabot 250 cm3-es JAWA motor hajtott. A 300 cm3-es PAL motor eredetileg egyhengeres 6 lóerős stabil motor volt, mezőgazdasági felhasználásra, melyen rajta volt a hűtés és egy különálló sebességváltó szekrény.

A próbagyártás után elkezdtek gondolkodni a sorozatgyártáson, de ebben az időben egyesítették a motorkerékpár és az autógyártást. Az autógyártást Kopřivnicébe és Mladá Boleslavba összpontosították. A motorkerékpárokat csak a JAWA és a ČZ gyárthatta, ezért a háromkerekűt egy könnyű járműként sorolták be a rokkantak számára. Így adómentesen gyárthattak. A háromkerekű ára fele volt a motorkerékpár árának.

1950. május 9-én volt Prágában az első motorkerékpár- és könnyűjármű-verseny, melyen részt vett a Stránský testvérpáros is. František egy JAWA 250 cm3-es motorral ellátott 21-es rajtszámú Oskarral és Mojmír egy DKW 350-es motorral ellátott 34-es rajtszámú Oskarral. A versenyen 29 saját gyártású jármű vett részt. Mojmír több mint 85 km/h átlagsebességet ért el. Ezért tiszteletbeli elismerést kapott. Magasan volt értékelve mindkét Oskar a szép kézműves munkáért a konstrukció életképességéért és a hosszabb távokra való kihasználhatóságáért. Az Oskarban ki volt próbálva a Tigris tank 600 cm3-es kétütemű motorja is, melyet a háború alatt szereztek, de a műszaki bonyolultsága és nehézkes kiszolgálása miatt ezt a prototípust kisteherautóvá alakították át.

1950-ben a párt úgy döntött a Stránsky-fivérek üzemét beolvasztja a VELO gyártási szövetkezetbe, mely Hradec Královéban székelt, s amelyet 2 évvel később Velorex Gyártási Szövetkezetté kereszteltek. Itt kisebb sorozatokban gyártották az Oskarokat 250 cm3-es JAWA motorral. A nem megfelelő gyártási körülmények és a növekvő érdeklődés miatt a gyártást Parníkból áthelyezték Solnicebe (ejtsd: Szolnyice), az Orlicei hegyekbe. Ide költözött a két Stránský-fivér is a hat alkalmazottjukkal együtt. Ebben az évben 120 darab Oskar 54-est gyártottak le.

1952-ben már 180 darabot gyártottak. Ebben az évben az első futóművet is alacsonyabbra helyezték. 1954-ben 80 alkalmazott már havi 40 darabot gyártott.

1954-ben sok esemény történt. Január 21-én Frantisek Stránsky megcsúszott egy prototípussal a jeges úton és a súlyos fejsérüléseibe nemsokára belehalt.

Megváltoztatták az első kerék és a hátsókerék lengőkarjainak felfüggesztését. Megjelent a sorozatgyártásban is az ívelt hosszú tető. Megkezdték az előre- hátramenet mechanikus kapcsolónak a beépítését.

1955-ben kezdték a 19-es ČZ (ejtsd: CS-Z) kerekeket felváltani a 16-os JAWA kerekek. Mojmír Stránský nem volt hajlandó belépni a kommunista pártba, ezért elbocsátották. Ebben az időben már elkezdték beépíteni a JAWA 350 cm3-es motorokat. A következő évben az Oskar 54 nevet megváltoztatják a későbbi Velorexre. Az első új név a 19-es kerekek megszűnésével jelenik meg. A Velorexek a kerékről kapták a 16-os típusszámot (Velorex 16).

1959-ben rekordot döntöttek. Az üzem havonta 120 darab Velorex 16-ot gyártott.

1961-ben befejezték az új üzem építését, amely Rychňove nad Knežnouban volt. A gyártás átköltözött az új műhelybe. Solnicen szerelték össze továbbra is a Velorexeket és kibővítik a tevékenységüket egy kárpitos műhellyel.

1963-ban nagy változtatások történnek a Solnice-i gyártási programban. Januárban elkezdték a 16-os típusba szerelni a ČZ 175-ös (ejtsd: CS-Z) motort. Márciusban a 16-os típusokat már JAWA 350-es 572-es típusú motorral is szerelték. Mindkét típus elektromos önindítóval volt ellátva. Ebben az évben befejezték a JAWA 250-es motor beépítését. A 8,5 lóerős motor teoretikusan és praktikusan is megfelelt a rokkantkocsikra támasztott igényeknek, mert a maximális sebességük 30 km/órára volt korlátozva.

A 16/350-es típust 1968-ban lényeges újításokon esett át. Ekkor kezdték beépíteni az 572-3-as típusjelű motort. Megváltozik a jobboldali motorblokk, melybe egyenesen beépül a dinamó-önindító. A motor silent blokkokként szerelődött, amit lehetővé tette a hidraulikus tengelykapcsoló beépítése.

1970-ben kezdték használni a kétküllős kormányt. A hátsó keréktartó lengőkart ellátták a jobboldalon is egy lengéscsillapítóval, mert az eddigi gyártásban alkalmazott egyetlen baloldali lengéscsillapítóval a villa mindig megcsavarodott.

1971 szeptemberében befejeződött a háromkerekűek gyártása. Novemberben beindult a négykerekűek gyártása 435-0 típusszám alatt. Ezekbe már JAWA 350 572-04-es típusú motorokat szereltek. Az év végéig 50 darabot gyártottak le. A 435-ös típusnak kellett volna felváltania a háromkerekűeket, de azok nem szereztek akkora hírnevet, mint a háromkerekűek. Nem volt jó gondolat a négykerekűek gyártása. Ebben az időben a csehszlovák autóipar is nagyot fejlődött. A négykerekűek már más elbírálás alá estek, nem tudták felvenni a versenyt az olyan típusokkal, mint például a Trabant. Nagyon sok volt a konstrukciós hibájuk. A gyártás közben rengeteg volt a változtatás. A hibák arra kényszeríttették a szövetkezetet, hogy 1973-ban leálljanak a gyártással. A 435-0-ás típusból mindössze 1380 darab lett legyártva. A Solnice-i gyártást nem tudta megmenteni a 435-D típus sem, amely üvegszálas műanyagból készült és hasonlított a Fiat 500-asra. Próbálkoztak riksák készítésével is, de hiába. Így a gyártás végleg befejeződött.

Továbbra is fenntartották az alkatrészgyártást az eddigi típusokra, és más termékek gyártásába kezdtek. Az 1980-as években érdeklődött India a háromkerekűek iránt. Szerette volna megvásárolni a gyártási programot, de sajnos már csak a műszaki dokumentációt találták a gyárban a készülékek és berendezések ekkorra már eltűntek. Ezért az üzlet nem jöhetett létre.

1995-ben több Velorex-klub létezett Csehországban és Európában. Rendszeresen összegyűlnek és szervezett találkozókat tartanak Boskoviceben, Lipnice nad Sázavouban, Magyarországon és más helyeken.

Statisztika:

Gyártott típusok
Model db
Oskar 54 , Velorex Oskar, Velorex 16/250 2 500
Velorex 16/175 800
Velorex 16/350 12 000
Négykerekű 435-0 1 380

Becslések szerint a termelés felét exportálták a KGST országaiba (Bulgária, Kelet-Németország, Lengyelország, Magyarország).

Típusok és technikai paraméterek

  • speciális autó kizárólag mozgássérültek részére,
  • két üléses,
  • motorkerékpár motor Jawa 250, két ütem, egy henger, erőltetett levegő frissítő, 248.5 cm3, 9 HP with 4,250 rpm,
  • fogyasztás: 3.6 l/100 km,
  • önsúly: 205 kg összsúly: max 395 kg,
  • hossz: 3.1 m, szél: 1.4 m, mag: 1.25 m.

Oskar 54

Oskar 54

  • speciális autó kizárólag mozgássérültek részére,
  • két üléses,
  • motorkerékpár motor Jawa 250, két ütem, egy henger, erőltetett levegő frissítő, 248.5 cm3, 9 HP with 4,250 rpm,
  • fogyasztás: 3.6 l/100 km,
  • önsúly: 205 kg összsúly: max 395 kg,
  • hossz: 3.25 m, szél: 1.38 m, mag: 1.25 m.

Oskar 16/250

Oskar 16/250

  • speciális autó kizárólag mozgássérültek részére,
  • két üléses,
  • motorkerékpár motor ČZ 175 - 505, két ütem, egy henger, erőltetett levegő frissítő, 171,8 cm3, 8.5 HP with 4,500 rpm,
  • fogyasztás: 5 l/100 km,
  • önsúly: 290 kg összsúly: max 490 kg,
  • hossz: 3.1 m, szél: 1.4 m, mag: 1.24 m.

Velorex 16/175

Velorex 16/175

  • speciális autó kizárólag mozgássérültek részére,
  • két üléses,
  • motorkerékpár motor Jawa 350 - 572, két ütem, két henger, erőltetett levegő frissítő, 350 cm3,
  • max sebesség: 60 km/h (max 85 km/h),
  • önsuly: 310 kg összsúly: max 500 kg,
  • hossz: 3.1 m, szél: 1.4 m, mag: 1.24 m.

Velorex 16/350

Velorex 16/350

  • négy kerék, két üléses,
  • motor Jawa 350/572, erőltetett levegő frissítő, 17 HP with 4,750 rpm,
  • önsúly: 385 kg összsúly: max 585 kg,
  • fogyasztás: 6.5 l/100 km,
  • max sebesség: 80 km/h,
  • hossz: 2.89 m, szél: 1.15 m, mag: 1.365 m.

Velorex 435-0

Velorex 453-0

A gyártócég ma:

A kilencvenes években a Solnice-i üzem kivált a hradcai egységből. Ma ASV Solnice v. d. néven autók műszaki ellenőrzését végzi, továbbra is varrja a régebben gyártott Velorexekre a huzatokat és részegységeket gyárt a Škoda auto a. s. Mladá Boleslav részére.

további régi képek itt...

készítette: Hurvinka dátum: | 2003.07.02.
 
 
 

 

Írj levelet Nekünk! Buchala Attila levél Lodi Károly levél Glasza Gergely levél

Keresés a velorexklub.hu oldalon

mystat Google PageRank Keresned sem kell!

Vissza a lap elejére.

fejlesztők: hurvinek, svejk, bobek Minden jog fenntartva veloREX klub hungary